Felanmälningar gällande lås och nycklar görs till Fasteko. Gäller det en förlorad nyckel, kontakt Låspunkten direkt. Hur och när du når dem kan du se på deras hemsidan. Är det akut kontaktar du en låssmed. Den som tappar sin nyckel står själv för kostnaderna för låssmed och för att ersätta den förlorade nyckeln.

Stockholm stad har nu infört nyckelfri hemtjänst i vår förening. Det betyder att samtliga hemtjänstutövare har en egen tagg som de använder för att komma in porten. Portkoden behöver alltså inte lämnas ut till hemtjänstpersonal längre. Är det problem så går man in på Stockholm Stads hemsida https://aldreomsorg.stockholm/olika-former-av-aldreomsorg/hemtjanst/nyckelfri-hemtjanst/
och under felanmälan fyller man i ett formulär och beskriver felet så återkommer de.

Läs bladet som följde med nycklarna för att förstå hur de nya iLOQ-nycklarna funkar.

iLOQ-nyckeln fungerar för alla i samtliga sop- och åv-rum, till de första dörrarna till tvättstuga/bastu/gästrum samt till de rum som boende i respektive port skall ha tillgång, så som cykelrum, barnvagnsrum, källare och vindsförråd. Den används också i bommen in till gården. Ni som har en garageplats kan använda nyckel som en ”blipp” till garaget.

För att få tillgång till bokad tvättstuga, bastu och gästrum behöver du en elektronisk nyckelbricka, en tagg, från Wise House. Den delades ut i samband med att informationstavlorna sattes upp.

Min nyckel fungerar inte i de dörrar den borde funka, vad gör jag?
Först och främst kan du prova igen. Var inte för snabb när du sätter i nyckeln i låset. Det är hög säkerhet i systemet, vilket gör att det inte går att öppna dörren om cylindern inte hinner läsa av nyckeln.

Hjälper inte det, gå till din port. Håll nyckeln mot kodläsaren (symbolen under siffran 0) mellan 5-7 sekunder och vänta på att det låter ”plong”. Prova sedan nyckeln igen i den dörr där den inte fungerade.
Hjälper inget av ovan, mejla styrelsen.

Inpassering med portkod
För att komma in genom entrédörren med kod, tryck koden och #. För att komma in i din egen port kan du också använda din nyckel som en tagg. Du håller då nyckel mot symbolen som sitter under 0 i några sekunder, när det låter ”plong” är dörren öppen. I övriga portar använder du portkoden. Vi har en kod för medlemmar. Post, Bring, tidningsbud och andra har egna koder. Styrelsen informerar dem när dessa koder byts.

Har låset till ditt postfack gått sönder? Gör en felanmälan till Fasteko.

Förlorad nyckel
Om du tappar din nyckel kontaktar du Låspunkten, ange din adress, portnr, ditt fyrsiffriga lägenhetsnr samt färgen på den nyckel du tappat, alternativt färgerna på de nycklar du har kvar, så spärrar de den borttappade nyckeln. Kontaktuppgifter till Låspunkten hittar du högst upp på denna sida. Är det akut kontaktar du en låssmed. Den som tappar sin nyckel står själv för kostnaderna för låssmed och för att ersätta den förlorade nyckeln.

Behöver du fler nycklar till din lägenhet?
Då mejlar du styrelsen, lämna ditt namn, ditt portnr, ditt fyrsiffriga lägenhetsnr, varför du behöver en nyckel (borttappad eller skaffa extra) samt vilken nyckel du vill beställa (till lägenheten eller den nya iLOQ-nyckeln). Vi meddelar då Låspunkten att du behöver fler nycklar. När det är gjort får du meddelande att du kan gå till Låspunkten (adress och öppettider hittar du på länken högt upp på denna sida) och göra din beställning. Nya nycklar och lås bekostas av lägenhetsinnehavaren själv.

Har du garageplats
Då kan du använda din nyckel för att komma in i garaget, precis på samma sätt som du ”blippar” din in i porten, håll nyckel mot symbolen som sitter under 0 i några sekunder, när det låter ”plong” är dörren öppen.