Det finns för närvarande fyra laddplatser i vår föreningen, två i garaget och två ute. I början kommer varje elbil ha sin fasta plats, men när det blir flera elbilar i föreningen kommer laddplatserna delas mellan fordonen. Blir det många elbilar i föreningen är det förberett i garaget att installera flera laddstolpar.

För hantering av debitering av förbrukningen av elen har vi i brf Söderberga allé har valt en lösning som heter InCharge Smart brf från Vattenfall. Som elbilsförare kommer InCharge göra det avsevärt enklare, smidigare och säkrare för dig att köra elbil. Du som boende kan vara trygg med att laddningen sker på ett säkert vis och att du inte är med och betalar någon annans ström. InCharge fungerar som en operatör mellan föreningen som äger laddstationerna och dig som kör eldrivet i föreningen.

1. Beställ ditt laddkort eller laddbricka från InCharge

Som medlem i vår brf beställer du kostnadsfritt ett personligt laddkort eller laddbricka via goincharge.com. När du har fått ditt laddkort eller bricka från InCharge behöver du ange ditt personliga kortnummer till utsedd styrelseadministratör (mejla styrelsen@soderberga.se) så att administratören kan ge dig behörighet att ladda vid era stationer. Det fungerar inte att ladda vid era stationer om du inte får behörighet. Du kan använda samma laddkort eller laddbricka när du laddar i det publika InCharge laddnätet som du kan läsa mer om under punkt 4.

2. Betalning

När du laddar din elbil registreras detta via ditt laddkortsnummer och du betalar för den mängd el du laddat, både i din förening och i det publika nätverket, vilket hamnar på en samlad faktura som kommer kvartalsvis. Du får fakturan i slutet av månaden efter aktuellt kvartal och fakturorna ska betalas inom 30 dagar.

3. InCharge kundservice

InCharge kundservice hjälper dig gärna med frågor om elbilsladdningen. Vänd er i första hand till dem då vår kundservice är specialiserad inom området och finns tillgängliga om något känns klurigt. Ni når dem via telefon 020 – 52 62 00 eller via mail på kundservice@goincharge.com. Felanmälan och support är öppet dygnet runt. På vår hemsida hittar ni dessutom vanliga frågor och svar.

4. InCharge publika laddnät

Du kan även ladda i det publika InCharge laddnätet som sprider sig över hela Sverige. Laddstationerna som ingår i InCharge laddnät är synliga i InCharge appen eller på vår websida goincharge.com. Där ser du aktuellt pris för laddning, tillgänglighet och vilken typ av laddstation det är.

5. InCharge app

Appen InCharge finns till både IOS och Android. Laddning vid publika laddstationer kan aktiveras med hjälp av appen. Den är alltså inte ett verktyg för laddning i ett stängt nätverk som vid din bostadsrättsförening.

6. My InCharge

My InCharge är en tjänst där du som elbilsförare kan se status och statistik över dina laddningar. Du kan också se din förbrukning på laddkortet och följa all laddning, både den publika och den som sker inom bostadsrättsföreningen.

Checklista

  • Beställ ditt laddkort eller laddbricka på goincharge.com
  • Skicka in ditt kortnummer till utsedd administratör i föreningen – denne ger dig behörighet att ladda vid stationerna
  • Ladda ner InCharge app för att se var din närmsta publika laddstation finns
  • Logga in på My InCharge för att följa upp din laddhistorik